کاربران عزیز لطفا به فروم کومه بپیوندید به تالار کومه بپیوندید
سلام ،برای دستابی انجمن کومه به آدرس coome.ir بیایید.
+2 امتیاز
150 بازدید
سوال شده توسط (3.3k امتیاز)

اینورتر چیست

اینورتر

اینورتر چیست
افت در منبع تغذیه‌ ی برق اصلی یا خط نیرو باعث وقفه در مسیرهای روزانه می‌شود مخصوصاً در این دوره جدید که تجهیزات الکتریکی به صورت وسیعی کاربرد دارند. این مسئله، بدتر هم می‌شود وقتی از کامپیوتر استفاده می‌شود و داده‌های ذخیره شده موقع قطعی خط نیرو از میان خواهند رفت. این می‌تواند روی عملکرد کامپیوتر هم تأثیر داشته باشد، به عوض اینکه باعث ضرر و زیان به شرکت و پرسنل آن شود. از میان رفتن داده‌های ذخیره نشده به معنای اتلاف زمان، انرژی و پول هزینه شده می‌باشد. اگر تجهیزاتی وجود داشته باشند که زمان کمی برای ذخیره داده‌ها توسط کاربر بعد از قطع منبع تغذیه‌ی نیرو بدهند، خیلی خوب خواهد شد. باتری یک وسیله جایگزین می‌باشد، اما اکثر تجهیزات از ولتاژهای ac استفاده می‌کنند.
بنابراین، یک مبدل برای حل این مشکل طراحی شده است. مدار مبدل، ولتاژ dc باتری را به ولتاژ ac تبدیل خواهد کرد( اینورتر ) تا ولتاژ ac در تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد. ترکیب باتری و مدار مبدل واحدی از منبع تغذیه‌ی برق بدون وقفه خواهد شد.

۱-سنکرون و Stand-alone:

این نوع مبدل ها،مبدل های موج سینوسی جامعی هستند که در یک زمان بصورت سنکرون و Stand-alone عمل می کنند. این مبدل ها در حالت معمولی از یک طرف میتوانند به باطری خطوط قدرت و ژنراتور پشتیبان و از طرف دیگر به مجموعه ی بار خانگی  متصل شوند .
موقعی که باتری شارژ است، برق AC مورد نیاز از باتری تامین می گردد. درصورتیکه اگر باتری در حالت د شارژ قرار بگیرد، مبدل برق مورد قبول را از طریق خطوط برق شبکه تامین می کند و همزمان باطری ها را شارژ میکند. اگر باطری از طریق منابع دیگر از قبیل PV باد و یا ژنراتور برق ابی شارژش تکمیل شده باشد ،اضافه برق تولیدی به شبکه برق سراسری فروخته می‌شود .در این حالت ممکن اگر شبکه سراسری قطع می شود ،مبدل می تواند همچنان به وظیفه خود عمل کرده و بارهای حساس را پشتیبانی کند.
اگر ژنراتور در حالت Stand by نیز کار کند، می‌ تواند برق مورد نیاز بار را تامین کند .در این حالت مبدل و ژنراتور سنکرون می گردند.

شکل موج
عامل دیگری برای انتخاب نوع مبدل، شکل موج خروجی اینورتر می باشد. مبدل یکی از سه شکل موج اصلی را تولید می نماید :

  • موج مربعی اصلاح شده
  • موج مربعی
  • موج سینوسی کامل

برق شبکه سراسری بطور موج سینوسی کامل تولید میشود.

مبدل های مربعی دارای بالاترین راندمان و کمترین قیمت می باشند و اصولا فروخته نمیشوند. و معمولا فروخته نمی شوند.

۲-مبدل‌‌ های سنکرون :

عملکرد مبدل‌های سنکرون تبدیل برق DC به AC جهت شکبه تغذیه به شبکه است. یک سیستم قدرت با این نوع مبدل جهت ذخیره انرژِی به جای باتری از شبکه سراسری برق استفاده می نماید. هنگام تابش خورشید برق تولیدی توسط PV تامین می شود. اگر PV ها برق بیشتری تولید کنند، این برق اضافی به شرکت‌ برق فروخته می‌شود و در صورتیکه برق تولید شده از PV ها از مقدار نیاز کمتر باشد،مابه تفاوت از طریق شرکت برق تأمین می‌شود.
این سیستم ها در مناطقی که به شیبکه دسترسی دارند مناسب است،چراکه نیازی به تعویض و نگهداری باتری ها وجود ندارد.
در حال حاضر و با توجه به قیمت های فعلی برق ،این سیستم ها دارای صرفه اقتصادی نمی باشند. در گذشتهاینورتر ها تنها در کنار شبکه سراسری قادر به فعالیت بودند.

۳-مبدل‌ های Stand-alone:

نحوه کار این مبدل ها به گونه ای می باشد که برق DC اندوخته شده در باطری را به برق AC لازم تعویض می‌کنند.
گزینش مبدل بر اساس بیشترین بارو بیشترین اندازه صاعقه ،ولتاژ ورودی باطری ،ولتاژ خروجی مورد نیاز  و ویژگی های دیگر انجام می شود. مبدل‌ های مورد نیاز برای فکس و نوت بوک از ۱۰۰ وات و برای ماشین‌ ها تا ۸۰۰۰ وات  برای  مکان های مسکونی (خانه ها) یا فعالیت‌ ها ی تجاری کوچک می باشند.
حجم مبدل‌ ها براندازه ماکسیمم توان خروجی در حالت کار پیاپی بر اورد می شود .این توان باید از وات معادل کل بارهای AC که در ان واحد کار می کنند ،زیادتر باشد. اگر تعداد و اندازه بارهای AC تحت کنترل قرار گیرد اندازه مبدل می‌تواند کوچک‌تر انتخاب شود.
توان(وات) بارهای AC را میتوان با توجه به برچسب بر روی انها و یا از کتابچه راهنمای آن به دست اورد.

 

مشکلات ناشی از مبدل‌ها:

مدارهای الکترونیکی درون مبدل‌ ها ممکن است مشکلات زیادی ایجاد نمایند که از جمله ایجاد نویز در تلویزیون ، تلفن ، رادیو و تجهیزات صوتی دیگر است. مبدل‌ های موج سینوسی این مشکلات را به حداقل میزان ممکن می رسانند.
اگر در این حالت مبدل را تا اندازه ممکن به باتری نزدیک کنیم و یا کابل‌ هایی که باطری و مبدل را به هم وصل می‌کنند را دورهم حلقه بزنیم ،میتوانیم تاثیرات اختلال ها را خیلی کم کنیم.
همه ی مبدل‌ ها روی رادیو AM مشکلات و اختلالاتی ایجاد میکنند.

1 پاسخ

0 امتیاز
پاسخ داده شده توسط (420 امتیاز)
اینورترها قطعات متحرک ندارند و در طیف گسترده ای از ابزارهای کاربردی استفاده می شوند، از منبع تغذیه کامپیوتر گرفته تا ابزار بزرگ حمل و نقل فله. اینورترها معمولا برای تامین جریان AC از منابع DC مانند پانل های خورشیدی یا باتری مورد استفاده قرار می گیرند.

اینورتر نوسان ساز الکترونیکی قدرت بالا است. دلیل این نام گذاری آن است که این دستگاه عمل عکس مبدل برق AC به DC متداول را انجام می دهد. درواقع اینورتر یا درایو AC به دستگاهی گفته می شود كه به كمك آن می توان سرعت یك موتور AC سه فاز را كنترل كرد بدون آنكه قدرت و گشتاور موتور كاهش یابد. اینورترها در ظرفیتهای مختلف ساخته می شوند مثلاً برای یك موتور با توان 20 اسب بخار باید از اینورتر 20 HP استفاده كرد.
بازی آنلاین | online games دیجی ابزار وسایت | فروم
...