مدل های تجاری
Business-To-Business یا B2B
در این مدل محصولات و خدمات یک کسب و کار به سایر کسب و کارها عرضه می شود
نمونه هایی از جمله آژانس های تبلیغاتی میزبانی وب و خدمات طراحی سایت تولیدکنندگان مبلمان اداری و صاحبخانه ها که دفتر و فضای خرده فروشی اجاره می دهند را شامل می شود روابط B2B تجارت با تجارت در حال توسعه و رشد است و فرآیندهای فروش در طول زمان بیش از روابط کسب و کار با مصرف کننده است تصمیم گیری B2B ممکن است در بیش از یک سطح انجام شود
فروشنده با مدیر اداره ملاقات می کند تا قبل از بستن قرارداد فروش از او تائیدیه بگیرد
در مدل B۲B دو شرکت مختلف با یکدیگر به تجارت می پردازند
Business to Consumer یا B2C
بازاریابی اینترنتی یا Internet Marketing با مدل B2C شروع شد
مشتری نهایی مصرف کننده ای با تجارت B2C است
خدمات تمیز کردن خانه رستوران ها فروشگاه های خرده فروشی و وب سایت هایی که محصولات مصرفی را ارائه می دهند نمونه هایی از B2C هستند دوره فروش B2C کوتاه تر است
مصرف کننده تشویق می شود که بلافاصله محصول را خریداری کند
یک مادر به دنبال اسباب بازی های آموزشی است
او سایت را پیدا می کند محصول را بررسی می کند و اسباب بازی را می گیرد خرید بر پایه عواطف و قسمت و محصول انجام می شود
زمانی که محصول به مصرف کنندگان عرضه می شود کمی دچار سردرگمی می شود اما بعد از طی چندین مرحله به دست مشتری می رسد
Peer to Peer یا P2P
مدل سومی که چندان هم رایج نیست برای این است که افراد اجناس مختلف را به اشتراک و معاوضه بگذارند مثل سایت شناخته شده kazaa.com که برای اشتراک گذاری انواع فایل ها از جمله فیلم موسیقی متن و غیره است
رونق کسب و کار در بازاریابی اینترنتی